Sydney

25 oktober 2018 - Sydney, Australië

Op woensdag 24 oktober zijn we aangekomen in Sydney. Brrrrr…. koud hier, slechts 18 graden en veel wind. Toch alvast een beetje rond gekeken in Darling harbour. Het is een groot uitgaansgebied, dat voor de olympische spelen van 2000 helemaal opgeknapt is. Veel eetgelegenheden en winkels. Het ziet er leuk uit. Ons appartement ligt er vlak bij.

Donderdag hebben we s‘ morgens de ferry genomen, die door een groot gedeelte van de havens en de rivier richting de oceaan vaart. Voor de kenners het is lijn 4. We hebben de dag ervoor een zogenaamde Opal kaart aangeschaft die vergelijkbaar is met onze OV-kaart. Op deze manier kan je voor een redelijke prijs gebruik maken van alle vervoersmogelijkheden, waaronder de ferry. Een van de ferry lijnen vaart langs vele bekende plekken van Sydney. Allereest de Harbour bridge, bekend van het Nieuwjaars vuurwerk. Hierna volgen het Opera house, Circular bay, Luna park, Botanische tuin, etc. Na de lunch zijn we, onder begeleiding van een gids, gaan fietsen door de stad. Op deze manier zijn we achter heel wat weetjes van de stad gekomen. Zo alles bij elkaar hebben we op één dag veel van Sydney gezien, indrukken genoeg. Na het eten zijn we ook nog getrakteerd op een vuurwerk. Dit ter gelegenheid van een of ander congres in de stad. Poeh, wat een dag volgens Door. Vroeg naar bed en vroeg weer op, morgen een eind rijden.

Vrijdag zijn we naar de Blue Mountains gereden. Bij het plaatsje Katoomba is een mogelijkheid om met behulp van een paar kabelbanen het gebied te verkennen. Een van de bekende plekken is de “Three Sisters”, drie puntig uitstekende rotsen. Verder is er nog een stuk oerbos in het dal, waar we een wandeling hebben gemaakt. Op de terugweg zijn we nog in een kleine dierentuin geweest, het Featherdale Wildlife Park. Er zijn daar veel kangoeroes, koala’s, vogels en één grote zoutwater krokodil te vinden. Dora dacht eerst dat het een nep krokodil was, tot zijn bek dicht klapte. Het is kleine maar heel toegankelijke tuin. Het foto’s maken samen met de koala’s hebben we maar laten zitten, arme beestjes….. laat ze slapen.

Vandaag zijn we eerst naar het Chinatown van Sydney gegaan. De lokale markt zit op de eerste verdieping van een groot winkelcentrum. Het barst er van de souvenir stalletjes, prijzen zijn de helft van die in de stad. Later op de dag hebben we een rondleiding door het Opera House gedaan. Om de tijd te doden hebben we wat rondgeslenterd over de kaden en door de parken. We vinden allebei dat het interieur van het Opera House niet zo spannend is, het is vooral de constructie van het gebouw en de buitenkant die mooi en interessant is . S’ avonds weer vuurwerk, ik denk dat ze dat als afscheid van ons bedacht hebben.

Morgen gaan we richting Kiama.

1. Tineke:
    28 oktober 2018
    Weer een leuk verslag Wim,wat jullie allemaal meemaken en gezien hebben.De foto's zijn ook heel mooi.Nog heel veel plezier en de groeten aan Doortje.