Melbourne

7 november 2018 - Melbourne, Australië

Onderweg naar Melbourne zijn we, op advies van de eigenaar van onze B&B, naar de Botanische tuin van Cranbourne gegaan. Cranbourne is een voorstad van Melbourne. De tuin is eind vorige eeuw ontwikkeld en bevat naar zeggen alle planten die Australië rijk is. De tuin is gratis toegankelijk. We hebben een tijdje in deze prachtige tuin rondgelopen. Daarna verder naar de stad, ons hotel is in de buitenwijk St. Kilda. Om naar de stad te gaan is het openbaar vervoer de enige goeie optie, gelukkig barsten ze van de trammetjes. Er is een openbaar vervoerkaart die myki heet en net zo werkt als onze OV-kaart. In het centrum is het vervoer overigens gratis. We zijn de stad ingegaan om wat te eten, dat viel nog niet mee, het is waanzinnig druk en alle restaurantjes zitten vol.

Op de eerste hele dag zijn we eerst naar het centrum gegaan en hebben met de toeristische tram, de Circle Line, een rondje door het centrum gemaakt om de stad een beetje op ons in laten werken. De stad is niet makkelijk te doorgronden, mede omdat het weer een beetje tegenvalt. Na de eerste verkenningen zijn we naar de dierentuin gegaan, welke volgens de eigenaar van onze laatste B&B de mooiste van Australië is. We moeten hem daar gelijk in geven, alles is heel natuurlijk aangelegd. Terug in de stad, heeft Door nog wat gewinkeld en hebben we een proseccotje gedronken. Aan het eind van de dag zijn we naar het strand van St. Kilda getramd en hebben we daar wat gegeten.

De tweede dag zijn we eerst naar de “Queen Victoria Market” gegaan, dit is de grootste dagelijkse markt van Melbourne. Kleding, groenten, vis, vlees en delicatessen zijn er te koop, kortom alles wat je nodig hebt en dat tegen billelijk prijzen. Uitgeblust zijn we eerst langs het hotel gegaan om een beetje bij te kleuren van alle drukte, waarna we weer richting het strand van St.Kilda zijn gegaan. Weg uit de drukte en je kan er lekker eten.

Morgen gaan we naar Apollo Bay en beginnen we aan de Great Ocean Road.

1. Tineke:
    11 november 2018
    Wat een mooie kleuren hebben die vogeltjes.En wat een mooie foto's weer.
  2. Louis:
    11 november 2018
    Melbourne kent een bijzondere geschiedenis. In 1934 was er een luchtrace van Londen naar Melbourne. De Uiver uit Nederland kwam het eerste aan. Die vlogen dan ook met 300 km per uur! Ze maakten door slecht weer nog wel een noodlanding vlakbij Melbourne in Albury. De bevolking hielp met honderden autolichten de 'landingsbaan' zichtbaar te maken. En de totale verlichting van de stad knipperde morsetekens om de bemanning te instrueren. Bron: de eeuw van mijn vader van Geert Mak