Magnetic Island

16 oktober 2018 - Magnetic Island, Australië

Maandag zijn we aangekomen op Magnetic Island. De auto staat op de parkeerplaats van de ferry in Townsville. Het hotel ligt direct bij de aanlegplaats van de ferry op het eiland. We hebben een ruime kamer met een zitje, eettafel, keukentje, etc.

Dinsdag hebben we een bootexcursie. We worden om 08.15u verwacht bij de Nelly Bay Marina, voor de Maggie Discovery Tour. We zijn met een kleine groep. We hebben tijdens de tocht langs de kust gezelschap van een zeearend, die af en toe een visje van de booteigenaar krijgt. Zelfs uit de hand weet ie de vis feilloos te pakken. We zijn een aantal baaien ingevaren om daar wat rond te kijken, deze zijn over land vaak moeilijk en alleen te voet te bereiken. In de vierde baai hebben we gesnorkeld bij het daar aanwezige reef. Ten opzichte van het Great Barrier reef is dit meer de kraamkamer van de vissen, dus veel kleine visjes.
Verder langs de kust zien we een aantal rotsformaties, waarvan je denkt hoe kan het er zo staan. Onder andere de Orchard rocks, die apart in de zee staan. In de laatste baai, Florence Bay, hebben we ontmoeting met wat grotere vissen. Deze kennen de eigenaar blijkbaar ook en weten dat er wat te halen valt. Kleine sardientjes en brood weten ze zeer te waarderen. Er zwemmen ook nog wat kleinere haaien rond, ongeveer 70 cm. We hebben een morningtea aangeboden gekregen, waarna we nog wat gesnorkeld hebben op het reef.

Vandaag hebben we een bus tour over het eiland, we zijn maar met twee medereizigers. Er zijn niet veel wegen op het eiland, de hoofdweg is de enige geasfalteerde weg. We gaan eerst naar de zuidkant van het eiland. Er wordt veel verteld over de natuur die we tegenkomen, mangobomen, vijgenbomen, lokale pijnbomen en allerlei vogels. De laatsten horen we vooral, maar zien en fotograferen is lastiger. Bij Cockle bay ligt een scheepswrak, dat door de jaren heen veranderd is in een mangrove eiland. Hiervandaan gaan we naar de noordkant van het eiland, hier spotten we dan eindelijk Koala’s in het wild. Er zitten 3 volwassen dieren, waaronder een moeder met kind. Na de lunch en een bezoek aan een aquarium worden we weer bij ons hotel afgeleverd.

Morgen, donderdag, gaan we met de ferry terug naar Townsville en vliegen we naar Brisbane.

1. Charlotta Compeer:
    17 oktober 2018
    Leuk die reisverhalen en wat een prachtige natuur.
  2. Ineke:
    18 oktober 2018
    Leuk om jullie reisverhalen te lezen en wat een prachtige foto's !!
  3. Beppie:
    20 oktober 2018
    Ik vind jullie verhalen zo leuk. Hartstikke mooie foto’s. Siem vindt ze te klein.
    Geniet er lekker van.
    Groeten van Bep en Siem (uit Scheveningen)