Clyde

15 februari 2020 - Clyde, Nieuw-Zeeland

Eergisteren, donderdag, zijn we in Clyde aangekomen, we zitten daar in een B&B. Er is een mooie tuin bij, waar we dankbaar gebruik gemaakt hebben, het is mooi weer en de temperatuur ligt rond de 25 graden. Lekker even relaxen.

Gisteren hebben wij onze fietstocht gemaakt over de Otago Central Rail Trail. Het is een oude spoorweg, aangelegd rond 1905, die tot fietspad omgebouwd is, geen asfalt maar wel allemaal steenslag. We hebben beiden een mountain e-bike gekregen. Door het bedrijf zijn we naar het begin van de rit gebracht in het andere dal bij Auripo. De chauffeur was een geëmigreerde Hollander, die het leuk vond om weer eens wat Nederlands te praten. Vrij snel na het begin gaan we de bergen weer terug over. Er zijn twee tunnels en twee bruggen in dit stuk. Het traject loopt langs een rivierkloof. Op een paar plaatsen zijn nog restanten van de dorpen van de spoorwegwerkers te vinden. Onze eerste stop was bij Lauder, een klein gehucht met een restaurantje en een koffieshop. Lekker in het zonnetje met een kopje koffie en een scone. Bij het plaatsje Omakau hebben nog een omweg gemaakt om de historische brug bij het plaatsje Ophir uit 1880 te bekijken. Terug op de track zijn we doorgefietst naar Chatto creek, waar we geluncht hebben. Omdat de lunch wat langer duurde dan we verwacht hadden, moesten we het laatste stuk flink doortrappen om op tijd terug te zijn in Clyde. Totaal hebben we bijna 70km gefietst. Hierna lekker in de tuin bijgekomen.

Morgen gaan we naar het plaatsje Frans Jozef aan de west kust van het zuider eiland.