Whitianga

7 maart 2020 - Whitianga, Nieuw-Zeeland

Eergisteren zijn we in Whitianga aangekomen. Onderweg zijn we in Hobbiton geweest, we hebben daar een bijna twee uur durende rondleiding gehad. Degenen die de “Lord of the rings” gezien hebben zullen het Hobbit dorp, the Shire, herkennen. Deze hobbit huisjes vind je in de buurt van Matamata. Voor de films van de “Lord of the Rings” werd het gehele dorp gebouwd uit afbreekbaar materiaal, maar nadat alles afgebroken was werd besloten het boek de Hobbit te verfilmen en zo moest alles weer opnieuw gebouwd worden. Vanwege de populariteit van de eerste films werd dit keer besloten het dorp op te bouwen van stevig materiaal zodat het ook na de films bezocht kon worden door toeristen. Het huis van Bilbo Baggins is helaas niet van binnen te bekijken, datzelfde geldt overigens voor de andere 43 woningen van het dorp. Veel deurtjes kunnen slechts tot een halve meter open, de opnames van binnenin de huisjes zijn gemaakt in de studio in Wellington. Achter het meertje is een echte replica van The Green Dragon, waar je tijdens de tour een heerlijke Amber (bier) kunt nuttigen.

Gisteren zijn we naar Hahei gereden voor een wandeling naar de Cathedral Cove. Eerst zijn we bij het “Hot Water Beach” langs gereden, om te kijken naar mensen die druk kuilen in het zand aan het graven waren. Geen Duitsers gezien. Als je op de juiste plek graaft komt er warm water uit het zand naar boven geborreld. Vanuit Hahei is er een wandeling van 1,5 uur heen en terug naar de Cathedral Cove. Het is een flinke wandeling, veel op en af, maar de moeite waard, het plekje is prachtig.

Vandaag zijn we met het pontje overgevaren over de monding van het binnenmeer van Whitianga. We hebben de Maramaratotora Track gelopen over de berg van het natuurreservaat. Het was een pittig tochtje, flink klimmen en steile paadjes. Als beloning zijn we gaan lunchen bij het Eggsentric Cafe. Verder niet veel meer gedaan, dan de was, dus alles is schoon voor de laatste 2 weken.

Morgen rijden we naar Mangawhai, 318 km en 5 uur rijden.

1. Willy wulz:
    7 maart 2020
    Zo dat was weer gaaf groetjes en genieten
  2. Toke:
    8 maart 2020
    Grappig die ronde deurtjes.
    Ziet er allemaal weer super uit.
    Nog even een paar weken genieten.
    Groetjes van ons 🖐
  3. Ria en roel:
    9 maart 2020
    heel erg mooi, bijzonder, en ook ver weg van het coronavirus!!! ( Haastrecht en Gouda bereikt!) Is tijd bijtekenen geen optie met al dat moois? Maar op de eerste plaats, ook de laatste 2 weken genieten , he!!!