Christchurch

31 januari 2020 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Vandaag aangekomen in Christchurch, wel vertraagd. Alle plichtplegingen gedaan om het land in te komen. Ik heb gelijk een simkaart voor Nieuw-Zeeland gekocht, de communicatie van WhatsApp blijft op het oude nummer. De auto is opgehaald en we gaan weer eens links rijden, dat is weer even wennen. De ruitenwisser heeft al een paar slagen gemaakt, de richting aanwijzer zit natuurlijk ook aan de andere kant. Gelukkig een automatische versnelling. We zijn zonder brokken bij ons hotel aangekomen. Effe een beetje bijkomen en de stad vast een beetje verkennen.

Het hotel ligt vlak naast de door de aardbevingen van 2010 en 2011 getroffen kathedraal. Als je door de stad loopt, zie je nog veel plekken waar voor de aardbevingen gebouwen stonden. Ongeveer 70% van alle gebouwen hadden een dusdanige schade dat ze gesloopt moesten worden. Er is dus veel nieuwbouw, maar men is nog lang niet klaar. Zeker aan de historische gebouwen is nog veel werk te doen.

De volgende dag zijn we met de historische tram door de stad gereden, dit gaf een goede indruk van het centrum, ook omdat er veel informatie verteld werd. Ook zijn we met een punterbootje over de rivier de Avon gevaren, deze rivier slingert door de stad. Daarna zijn we in de botanische tuin geweest. Het is een oud park, dat dateert uit 1846 en één van de mooiste botanische tuinen ter wereld is. Er zijn veel oude bomen en Engelse borders.

Op de derde dag zijn we met de TranzAlpine Trein vanuit Christchurch naar Arthur’s pass gereden, deze trein verbinding loopt door de alpen, langs kloven, bergen en dalen. Ik heb een tijdje in een open wagon gestaan, maar dat was, buiten de mooie foto’s, niet zo’n succes als de trein door een tunnel gaat. Er staan 2 grote diesel locs te ronken en dat geeft nog al wat luchtverontreiniging.

Bij Arthur’s pass zijn we uitgestapt en met een busje teruggebracht naar Christchurch. Onderweg zijn we nog gestopt voor 2 mensen die een ritje met een jetboat hadden geboekt. Als laatste nog een bezoek aan een schapenboer.

De laatste dag zijn we in het museum over de aardbevingen geweest, wat best wel indrukwekkend was. De rest van die dag nog meer de stad gelopen en wat gewinkeld, of wel een luie dag dus. Morgen gaan we naar Lake Tepako.