Rotorua

4 maart 2020 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Eergisteren, maandag 2 maart, zijn we vertrokken uit Taupo. Wij zijn eerst naar het Wau-O-Tapu geothermisch park gereden, hier zijn onder andere felgekleurde meren, stoom, sinkholes en grotten met kleuren. De meest bekende is de Champagne Pool, een meer van 62 meter diep, waar de temperatuur onder de pool boven de 240 graden is, in de pool is het 70 graden. Er komen allemaal kleine bubbeltjes CO2 naar boven, waardoor het op champagne lijkt. Er is hier ook een geiser te vinden, de Lady Knox-geiser, die elke ochtend om 10.15u gaat spuwen, wel met een beetje hulp van een parkwachter. Aangekomen in Rotorua regent het een beetje, waar wij niet blij mee zijn, maar de mensen hier wel.

Gisteren hebben we de stad en omgeving verkend, eerst zijn we naar het Whakarewarewa bos gegaan, waar reusachtige sequoia’s staan, die in 1901 gepland zijn en nog een heel leven voor zich hebben. De grootste boom is nu 75 meter hoog en heeft een diameter van 2,2 meter. We hebben er een boomtop wandeling gemaakt op 20 meter hoogte. Daarna zijn we met de Skyline van Rotorua naar boven gegaan om een mooi uitzicht te hebben op het stadje. Als laatste zijn we naar de Buried Village gegaan, dit is een archeologische site van het dorpje Te Wairoa, dat in 1886 door een eruptie van mount Tarawera onder de modder en vulkanische as bedolven is. In 1931 is men begonnen delen van het dorpje uit te graven, nu is men bijna zover dat alles uitgegeven is. Het was interessant om de verhalen te lezen over de vervelende geschiedenis van het dorpje. Aan het einde van de opgravingen hebben we nog een wandeling gemaakt langs het riviertje om bij de waterval te komen. Op de terugweg zijn we nog bij de Green en Blue Lakes geweest, welke bij het juiste licht groen en blauw moeten zijn, maar helaas. De ligging is wel mooi.

Vandaag zijn we bij het museum van Rotarua gaan kijken, dat sinds de aardbeving van 2016 gesloten is voor herstel. De buitenkant is in ieder geval mooi om te zien. Voor het museum liggen sportvelden, waar onder andere het spelletje croquét gespeeld wordt. Hierna zijn we naar het Te Puia park gegaan, om nog wat geothermische hoogtepunten te bekijken en wat te leren over het gebruik door de Maori’s van deze faciliteiten. Er wordt onder andere voedsel bereid door ze boven stoomgaten garen. Er worden bijvoorbeeld ook eieren gekookt in een heet water pool.

Morgen gaan we naar Whitianga, weer een stuk noordelijker. Onderweg gaan we bij het Hobbiton movie park kijken, hier is een deel van de “Lord of the rings” films opgenomen.

1. Ineke Paul:
    4 maart 2020
    Leuk weer om jullie reisverhaal te lezen, wat hebben jullie veel gezien! Groeten Ineke
  2. Toke:
    4 maart 2020
    Jullie maken mooie verhalen.
    Wat jullie allemaal zien.
    Groetjes uit het regen Nederland
  3. Willy wulz:
    5 maart 2020
    Ongelooflijk wat jullie allemaal te zien krijgen het is echt met jullie mee genieten Rotorua je blij je verbazen maar eitjes koken doen jullie maar thuis ook kunnen jullie met de film Lord of de Ring de film kijken en dan alles weer ophalen blijf genieten en veel plezier liefs Willy Wulz