Queenstown

6 februari 2020 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Afgelopen maandag zijn we aangekomen in Queenstown. Het regent stevig, terwijl we onderweg temperaturen tot 30 graden en zon gehad hebben. Het is typisch Nieuw Zeeland, deze verschillende soorten weer op één dag. We zijn het stadje ingegaan en hebben als eerste een paraplu gekocht. Daarna nog wat gewinkeld. 's Avonds maar wat in het hotel gegeten, geen zin meer om de regen in te gaan. De vooruitzichten voor de volgende dag zijn ook niet goed, we hebben onze fietstocht langs de wijngaarden een dag kunnen uitstellen.

Inmiddels hebben we berichten gehoord over wateroverlast en allerlei wegafsluitingen. Bij Milford sound is de weg dusdanig kapot dat deze pas over 2 weken weer berijdbaar is. Er zitten 400 toeristen vast. Gelukkig gaan we daar niet naar toe, maar wel naar Te Anau. De afgelopen 2 dagen is er elke dag 350 mm regen gevallen, wat ongewoon is voor de omgeving. Wegen vanuit Queenstown naar Te Anau zijn afgesloten en het is niet bekend wanneer deze weer opengaan. Pffff….

Dinsdag hebben we ondanks de regen het lokale vogelpark bezocht. Ze hebben veel van de inheemse vogels, waaronder de Kiwi, Tui en Kea. De Kiwi’s zitten in speciale verblijven voor nachtdieren, foto’s maken mag niet. Van de andere vogels hebben we er wel een paar gemaakt. Ook is een filmpje van een zingende Tui.

Woensdag hebben we onze fietstocht langs de wijngaarden kunnen maken, de zon schijnt, het is wel fris. We zijn met een busje naar Arrowtown gebracht, waar we onze mountainbikes kregen. Het is een leuk plaatsje dat dateert uit de tijd van de goudzoekerij. Na de koffie aan het werk, we fietsen langs de Arrow rivier richting de Gibbston vallei. Af en toe flinke klimmetjes, dus kregen we al snel warm en konden de jassen uit. Aan het begin van de Gibbston vallei is een Bungy jump, waar nog even naar de springers en de gillende omstanders gekeken hebben. Op naar de eerste wijnboer voor een proeverij en een lunch. Heerlijk in de tuin van de wijnboer gezeten, helaas moesten we weer verder. Nog een stuk langs de kloven van de rivier gefietst. Op naar de laatste wijnboer, waar we weer opgehaald werden. Al met al een heerlijke dag.

Op de terugweg vertelde de chauffeur dat het meer van Queenstown 1,5 mtr gestegen was in de laatste paar dagen. Bij terugkomst in Queenstown hebben nog een borreluurtje gehouden aan de kade, het water staat inderdaad tot aan de rand.

We hebben besloten morgen in ieder geval naar Te Anau te gaan, het wordt waarschijnlijk via een omweg omdat nog niet bekend is af de weg open zal gaan. Bij vertrek blijkt inderdaad dat de weg nog zeker afgesloten is tot het eind van de dag. We willen het risico niet nemen, dus we gaan maar omrijden, 200 km extra…..