Paihia

12 maart 2020 - Paihia, Nieuw-Zeeland

Eergisteren zijn we in Paihia aangekomen, het is hier zonnig en de temperatuur is rond de 24 graden.

Gisteren hebben we een tocht door de “Bay of Islands” gemaakt. Op twee eilanden zijn we wat langer gebleven. Op het eerste, Motuarohia, zijn we naar een uitzicht punt gelopen, vanwaar een mooi zicht op de eilanden rondom was. Er zijn officieel 144 eilanden, een paar grote en veel kleine. Op het tweede eiland, Moturua, zijn we wat langer gebleven. Ik heb daar nog een tijdje gesnorkeld, het was leuk, wel wat vis maar verder niet veel te zien.

Vandaag eerst naar een waterval gelopen. Daarna zijn we naar de “Waitangi Treaty Grounds” gegaan, dit is een historische plaats voor Nieuw-Zeeland. Hier was op 6 februari 1840 een verdrag getekend tussen vertegenwoordigers van het Britse rijk en enkele Maori-stamhoofden. Dit verdrag was nodig omdat er een stroeve verhouding was tussen beide groepen met betrekking tot onder andere de verdeling van land.

Na het tekenen van dit verdrag werd Nieuw-Zeeland een zelfstandige Britse kolonie en waren er afspraken over de verdeling van het land. De Maori gaven koningin Victoria (en dus het Britse rijk) het exclusieve recht om land te kopen in ruil voor privileges. De Maori werd een ongestoord bezit van hun land, wouden en wateren gegarandeerd. De Maori dachten dat heel Nieuw-Zeeland aan hen toebehoorde, maar de Britten bepaalden dat dit alleen gold voor de gebieden die al door de Maori bewerkt of bebouwd werden. Dit misverstand kon ontstaan doordat er twee verschillende versies van het verdrag bestonden, één in het Engels en één in het Maori. Tot op de dag van vandaag zijn hier nog meningsverschillen over.

Morgen gaan we naar Auckland, ons laatste adres in Nieuw-Zeeland.

1. Toke:
    12 maart 2020
    Geniet nog maar even van de laatste paar dagen.
    Groetjes van wil René en Toke
  2. Willy wulz:
    16 maart 2020
    Zo leren wij ook nog wat van de geschiedenis van Niew Zeeland wat een gave reis is dit toch groetjes Willy