Hong Kong

28 januari 2020 - Hong Kong Island, China

Afgelopen vrijdag zijn we vertrokken van Schiphol, 10,5 uur vliegen. Iets te laat vertrokken maar toch eerder aangekomen, dus een flink tempo, wel weinig geslapen. Lokale tijd is het 06:30. Na alle plichtplegingen (douane etc.) met de airport expres naar de stad, wijk Hong Kong Island. De temperatuur is niet super, 17 graden en het is een beetje regenachtig. Op naar het hotel, we zitten op 12e verdieping, er zijn er 34, dus echte hoogbouw. Er is een foto met het uitzicht vanuit de kamer van ons hotel. Gelukkig was de kamer al gelijk beschikbaar, dus even douchen en een uurtje plat. Om 13:00 uur worden we opgehaald voor een tour door de stand en eten in lokale restaurantjes een eetstalletjes.

Precies op tijd kwam de lokale gids ons ophalen. Eerste een stukje met de dubbeldekker tram. Daarna wandelen door de wijk Central. In een klein lokaal restaurantje rijst met vlees gegeten met soep toe. Alleen eten met stokjes, mes en vork waren niet voorhanden. Niet verkeerd, maar de botjes moest je wel uitspugen.

Het is Chinees Nieuwjaar, jaar van de rat, naar zeggen moet dat een goed jaar zijn. In de straten zie je veel versieringen voor het nieuwe jaar, hier en daar zijn er wat drakendansen. Door het Corona virus zijn de grote festiviteiten helaas allemaal afgelast, dus ook geen vuurwerk.

Weer verder met de tram naar de wijk Causeway Bay, deze is een stuk luxer dan de vorige. Dat is goed te zien aan de winkels, merken als Rolex, Louis Vuitton zijn hier niet onbekend. Toch zie je hier ook nog kleine winkeltjes waar van alles te koop is. Nog een vlees spiesje gegeten en lokale lekkernijen uit de broodwinkel. Toch niet allemaal niet even lekker, maar toch geproefd.

Als laatste met de bus naar de visserswijk Aberdeen, het is hier een stuk rustiger en er zijn niet veel toeristen. In de haven liggen veel vissersboten, van wege het nieuwe jaar wordt er niet gevist. We hebben hier ook de Tin Hau tempel bezocht, veel wierrook en offers van o.a. fruit. Ze hebben hier ook de  verbranding van papieren spulletjes voor de overledenen, je kan het niet zo gek noemen wat ze allemaal aan papieren namaak hebben, auto’s, huizen, geld.

Hierna met de metro weer terug naar het hotel, we zijn aardig afgedraaid, tijdverschil en weinig slapen.

De volgende dag hebben de bagage afgegeven bij het “In-town Check-in” van het vliegveld, zodat we niet de hele dag met de bagage opgescheept zitten. Hierna zijn we met de Peak tram, een oude kabelspoorweg, naar Victoria Peak gegaan. Het is behoorlijk stijl af en toe. Dora heeft peentjes gezweten, vooral toen er een storing was en we een stuk achteruit moesten. Bovenop gekomen was er wel een mooi uitzicht, het was het waard, zie ook het filmpje hiervan.

Terug naar beneden zijn naar de haven gelopen, onderweg kwamen door een deel van de stad welke afgesloten was voor de straatverkoop, zoiets als wij bij ons zien met Koningsdag, alleen een stuk groter en voor het Chinese Nieuwjaar. Alle waar ligt op karton op de straat.

Vanavond naar Christchurch NZ.

1. Ineke Paul:
    28 januari 2020
    Wat een leuk verhaal over jullie eerste ervaringen in Hong Kong en leuke foto's!
  2. Paulien:
    28 januari 2020
    Super leuk ga zo door en veel plezier
  3. Irene en Louis:
    28 januari 2020
    Prachtige foto's met een leuk reisverslag, ben benieuwd naar de volgende.:)
  4. Ali Janssen:
    30 januari 2020