Franz Jozef

16 februari 2020 - Franz Josef, Nieuw-Zeeland

Gisteren aangekomen in Franz Jozef, omdat het vandaag de hele dag gaat regenen, zijn we gisteren gelijk naar de gletsjer gegaan. De Frans-Jozef gletsjer is 14 km lang, het einde ligt op ongeveer 300 meter hoogte. Er loopt een pad naar het begin van de gletsjer, waarvan we een deel gelopen hebben. Door het late tijdstip was het niet mogelijk meer om het hele stuk te lopen.

Inderdaad, vandaag een overvloed van regen. De bergen zijn niet meer te zien en er stromen beekjes door de straten. In het dorp is een centrum, waar ze Kiwi eieren uitbroeden. Als de jongen groot genoeg zijn worden ze weer in het regenwoud uitgezet. Ze worden voorzien van een klein zendertje, zodat ze gemonitord kunnen worden. In het centrum hebben ze ook hebben ze een aantal Brughagedissen (Tuatara). Ondanks de naam hagedis, is het geen familie van de hagedissen, maar een afstammeling van een oeroud geslacht van zo’n 200 miljoen jaar geleden. Men denkt dat de beesten tussen de 100 en 200 jaar oud kunnen worden, door uitheemse roofdieren zijn de Tuatara bijna uitgeroeid. Ze zijn dus net als de Kiwi’s beschermde beesten.

Morgen gaan we verder naar Punakaiki, hopelijk wordt het wat droger.

1. Toke:
    16 februari 2020
    Mooie verhalen schijven jullie. Het weer is bij ons heel slecht.
    Genieten jullie maar.
    Groetjes van ons
  2. Louis:
    18 februari 2020
    Dora en Wim, zo'n mooie reis is niet te evenaren. Toch Irene enthousiast gekregen. Wij gaan een rondreis maken van 22 april tot 28 mei, in Nederland. Ik vraag elke dag aan Irene of er nog nieuwe verhalen zijn uit nieuw Zeeland. En soms vraag ik het wel twee maal op een dag.