Dunedin

13 februari 2020 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Eergisteren zijn we aangekomen in Dunedin, ‘s middags zijn we met een gids de stad doorgegaan en hebben we de belangrijkste plekken van de stad bezocht. De steilste straat van de wereld, Baldwin street. De universiteit van Dunedin, een van de belangrijkste universiteiten van Nieuw-Zeeland en van wereldfaam zegt men. Het station van Dunedin, met zijn volledig betegelde hal en een voornaam uitziende facade. De botanische tuin van Dunedin is een prachtig park, waar zowat alle planten van Nieuw-Zeeland terug te vinden zijn.

We slapen en eten in het Larnach castle, het is een imposant herenhuis op het schiereiland Otago Peninsula dan naast Dunedin ligt. Het werd gebouwd rond 1880 als de residentie van William Larnach. Na een reeks van persoonlijke en financiële tegenslagen pleegde hij zelfmoord in oktober 1898. Het huis raakte in verval en werd in 1967 gekocht door Barry en Margaret Barker, die het herstelden. Larnach Castle biedt een spectaculair uitzicht over Otago Peninsula en Otagi Harbour. Het heeft ook prachtig aangelegde tuinen. Beide avonden hebben we op het kasteel gegeten, we sliepen in de naastgelegen lodge.

De 2e dag zijn we nog wat verder in Dunedin gaan rondkijken en zijn we naar de pinguïn kolonie op de Peninsula geweest, naast de algemeen voorkomende blauwe pinguïns probeert men daar de zeer bedreigde geel-oog pinguïns te beschermen. Juist die dag heeft men 3 jonge pinguïns uitgezet, waar we bij aanwezig waren. Ze hadden er nog niet veel zin in en liepen weer vrolijk naar de duinen terug, later heb ik op hun Facebook pagina gelezen dat ze toch vertrokken zijn. We zijn nog bij de albatros kolonie geweest, maar daar bleken de vogels geen zin te hebben om te vliegen, er was te weinig wind en dan hebben ze problemen met opstijgen. Dus hebben we besloten om dit verder over te slaan.

Vandaag zijn we doorgereden naar Clyde. Onderweg zijn we bij de de Moeraki Boulders geweest. Dit zijn een soort grote, ronde, logge stenen, die over circa 50 m strand verspreid liggen het plaatsje Moeraki. Na dit bekeken te hebben en koffie gedronken, zijn weer verder naar Clyde gereden.

1. Charlotta Compeer:
    14 februari 2020
    Hallo Wim en Dora. Erg leuk om jullie reisverhalen weer te lezen.
    Lieve groetjes uit Thailand.