Te Anau

8 februari 2020 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Afgelopen donderdag zijn we aangekomen in Te Anau, helaas via de omweg. Bij navraag bleek het niet zeker te zijn dat de highway 6 aan het eind van de dag open zou gaan en we wilden toch deze dag in Te Anau zijn i.v.m. met onze excursie naar de Doubtful sound de volgende dag. Onderweg hebben we een paar keer last gehad van overstromingen en hebben nog een keer voor een geblokkeerde weg gestaan. Bij Gore zijn we een rivier overgestoken, waar het water bijna tot aan de brug stond. Het zonnetje schijnt, maar het is fris, 17 gr. in Te Anau.

Vrijdag hebben we onze tocht naar de Doubtful sound in Fiordland gedaan. Een sound is vergelijkbaar met de fjorden in Noorwegen. ’s Morgens zijn we bij het hotel opgehaald met een bus, richting Manapouri, waar we met de boot over het Lake Manapouri naar het waterkracht station gevaren zijn. Vandaar met een bus de Wilmot Pass over naar de Doubtful sound. Dit op zich was al een prachtige tocht. Daar aangekomen zijn we weer ingescheept en de Doubtful sound ingevaren, voor een tocht naar het einde van de sound, de Tasman zee. Onderweg veel natuur en watervallen gezien, het gebied is het grootste nationaal park van Nieuw-Zeeland en er is geen bewoning. Een uitzondering is een huis van vissers dat op palen staat, deze vissers zijn door een maas in de wet geslopen. Aan het einde van de sound is een zeehonden kolonie. Ze liggen lekker uit te rusten op de rotsen of zijn aan het vissen.

Op de terugweg hebben we nog een moment van rust gehad, iedereen stil, motoren uit. Je hoorde alleen de natuur, een prachtig moment. Uiteindelijk waren we pas om 6 uur weer in ons onderkomen.

Op de laatste dag in Te Anau, hebben we ’s middags een tocht naar een gloeiwormen grot gedaan. Eerst weer inschepen om het meer van Te Anau over te varen, en daarna, na een uitleg, de grotten in. In het begin moeten we door de knieën, de ingang is nogal laag. Door de grot loopt een rivier, die nogal wat kabaal geeft, door de overmatige regenval van de afgelopen tijd is de waterstand hoger dan normaal. De grot is hiervoor ook drie dagen dicht geweest. Na een stuk gelopen te hebben, moeten we in een bootje en varen we in het volledige donker en stilte door de grot. Pas nu zijn de gloeiwormen te zien, er zijn er duizenden. Toch weer een mooi moment.

Morgen gaan we weer verder naar de Catlins, waar we een Farmstay hebben, of ter wel een verblijf op de boerderij. Onderweg zijn ook nog veel dingen te zien.

1. Ineke Paul:
    8 februari 2020
    Gelukkig gaat alles goed met jullie en hebben jullie de geboekte excursies kunnen doen. Prachtige foto's weer, goede reis verder!
  2. Toke:
    10 februari 2020
    Jullie hebben weer heel wat foto's gemaakt. Prachtig zijn ze .
    Groetjes van ons